Названо ключові досягнення та інновації української освіти у 2024 році
Освіта є одним з ключових аспектів розвитку будь-якої країни. Для України, яка переживає складний період війни та відновлення, вона набуває ще більшого значення.
У 2024 році українська освітня система зіткнулася з новими викликами та можливостями, що стали результатом адаптації до змінюваних умов.
В умовах глобальних і внутрішніх кризових ситуацій освітня сфера продовжує трансформуватися, активно впроваджуються інноваційні підходи та технології для забезпечення доступу до якісної освіти.
Важливими кроками в цьому напрямку стали як урядові ініціативи, так і інноваційні проєкти, що допомагають зберігати освітні стандарти та знижувати наслідки війни для учнів і вчителів.
Асоціація інноваційної та цифрової освіти (AIDE) підбила підсумки знакових подій у сфері освіти 2024 року.
Можливість року
У цьому році розпочалась реформа профільної старшої школи, яка передбачає, що після дев’ятого класу учні зможуть обрати одне із двох спрямувань — академічне або професійне.
Академічне спрямування дасть змогу навчатися в ліцеях за обраним профілем, де учні зможуть самостійно обирати предмети для поглибленого вивчення, а також предмети, не повʼязані з обраним профілем.
Професійне спрямування передбачає вступ у професійний коледж чи заклад фахової передвищої освіти.
Подія року
9 грудня відбулося відкриття Українського Освітнього Хабу в США, який запрацював у Чикаго, де з початку війни проживає понад 30 тис. українців.
У хабі для дітей та дорослих проводять навчання з українознавчих предметів, корисних навичок та іншого. Наступний хаб буде відкрито у Нью-Йорку.
Місія Мережі Українських Освітніх Хабів, яка вже налічує 70 центрів у країнах ЄС, Великій Британії, Японії, США та Україні, полягає у збереженні та розвитку людського капіталу України.
Ініціатива року
МОН у співпраці з віцепрем’єр-міністром Михайлом Федоровим запустило комплексну політику Школа офлайн, що має на меті повернути 300 тис. українських учнів до очного навчання.
В Україні прагнуть надати доступ до безпечної очної освіти, а також підвищити якість дистанційного навчання, якщо вихід офлайн неможливий.
– Україна зазнала значних освітніх втрат. Ключова передумова для підвищення якості освіти – доступ дітей до безпечного очного навчання. Саме тому ми впроваджуємо комплексну політику Школа офлайн, – зазначив Михайло Федоров.
Проєкт року
Калькулятор фейків — це інноваційний інструмент, який дозволяє українцям швидко та точно виявити фейкові новини, а також навчитися відрізняти правдиву та хибну інформацію самостійно.
Цей проєкт реалізований за сприяння Міністерства культури та стратегічних комунікацій України. Вже за декілька місяців ним скористалося понад 300 тис. українців.
Призначення року
У вересні була призначена на посаду заступниці міністра освіти і науки України Надія Кузьмичова. Наразі вона відповідає за шкільну освіту – найскладнішу та найоб’ємнішу ланку системи з навчання.
З 2023 року вона була радницею віцепрем’єр-міністра з інновацій, розвитку освіти, науки та технологій Михайла Федорова, а також координувала освітні стратегічні проєкти.
Перед Надією Кузьмичовою стоять серйозні виклики. Серед них – завершення реформи Нової української школи, подолання освітніх втрат, забезпечення доступу до офлайн освіти усіх учнів та інше.
Перспектива року
Глобальна ініціатива культурної та ментальної трансформації українців, яка дозволить громадянам сформувати нульову толерантність до корупції, знати права, підвищити власні навички з медіаграмотності та критичного мислення, вільно опанувати іноземні мови, використовувати тільки легальний аудіо та відео контент, бути політично обізнаними та інше.
Першим етапом цієї ініціативи стало запровадження у школах всіх областей України масштабного освітнього проєкту про права дитини за підтримки Офісу Омбудсмена (уповноваженого Верховної Ради з прав людини) та Ради Європи.
Інновація року
У цьому році в Україні запрацювала Убер-школа, що розпочала свою роботу з Херсонської області, оскільки там наразі проживають понад 10 тис. учнів з першого до 11 класів.
Вони вже три роки не мали повноцінного доступу до навчання і багато пропустили через те, що чимало дітей у своїх громадах перебували тривалий час в окупації.
Цю інновацію підтримали Дитячий фонд ООН (ЮНІСЕФ) та Херсонська обласна державна адміністрація.
Завдяки спеціальній технології учні та батьки можуть безкоштовно замовляти онлайн у зручний для себе день та час індивідуальні консультації з кращими викладачами з різних предметів. Це доступно навіть для учнів молодшої школи.
Такі заняття зможуть проводити без використання сторонніх сервісів, на кшталт Zoom та інших.
Виклик року
Через тривалість війни та освітні втрати продовжують бути актуальним викликом для тих, хто навчається, та для тих, хто навчає.
– Наслідки освітніх втрат, які вже бачимо, надзвичайно серйозні — це реальна загроза розвитку всієї країни, – зазначила заступниця міністра освіти та науки України Надія Кузмичова.
Як свідчать результати опитування ЮНІСЕФ, проведеного через U-Report, близько 60% підлітків та молоді прагнуть надолужити втрачені через війну знання.
Для цього була створена Екосистема надолуження освітніх втрат на основі штучного інтелекту.
Наразі вона успішно застосовується у Херсонській, Миколаївській, Одеській та Дніпропетровській областях за підтримки Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ), міжнародної організації Helpcode, Міністерства освіти і науки України.
Також щорічно проводиться Форум Від викликів до можливостей щодо подолання освітніх втрат, який збирає всі зацікавлені організації, що опікуються цим питанням.
Допомога року
В Україні запрацював перший мобільний центр раннього розвитку — спеціальний автобус обладнаний усім необхідним для занять з дітьми дошкільного віку.
Цей автобус обслуговує дітей Херсонської області.
У рамках проєкту Fun Academy on Wheels такі мобільні дитячі садочки найближчим часом планують постачати в інші регіони України. Проєкт ініціювали тридцять фінських компаній.
Результат року
МОН разом з міжнародними партнерами відкривають цифрові освітні центри, що дозволяють учням 1-11 класів, які проживають близько до лінії фронту та не мають можливості ходити до школи, навчатися у безпечних приміщеннях з використанням найсучаснішого обладнання та освітніх технологій.
– 46 Центрів з понад 100, які фінансує ЮНІСЕФ, працюють у Херсонській, Одеській та Миколаївський областях. Вони охоплять понад 34 тис. учнів. За даними дослідження Державної служби якості освіти, результати навчання дітей, які відвідують ці центри, вище за тих дітей, які поки що не охоплені ними, – розповів координатор освітніх проєктів ЮНІСЕФ Анатолій Ігнатович.
Хочете отримувати цікаві новини найпершими? Підписуйтесь на наш Telegram
Фото: Асоціація інноваційної та цифрової освіти