Актуальний, але є колізії: які проблеми та сильні сторони законопроєкту про множинне громадянство

Події України
Фото: Факти ICTV

У вівторок, 17 грудня, Верховна Рада ухвалила в першому читанні законопроєкт №11469 Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення реалізації права на набуття та збереження громадянства України.

Фактично документ передбачає наявність декількох громадянств у людей, які, зокрема, матимуть паспорт України.

Про це повідомили низка народних депутатів України, зокрема й нардеп від фракції Голос Ярослав Железняк.

Рада підтримала законопроєкт про множинне громадянство

– Рада прийняла за основу законопроєкт № 11469 про впровадження інституту множинного громадянства в Україні, – написав він.

Свої голоси “за” під час голосування віддали 247 нардепів.

– До другого читання мають врахувати пропозиції і зауваження, зокрема Світового конгресу українців, – написав Железняк.

Окремо він заявив, що стосовно цього законопроєкту також відбулося й інше голосування, за результатами якого 150 парламентарів доручили дізнатися думку Конституційного суду щодо цього проєкту закону.

Сам законопроєкт був запропонований президентом Володимиром Зеленським ще у серпні 2024 року.

Що передбачає законопроєкт про множинне громадянство

У пояснювальній записці законопроєкту описується, що схвалення документа забезпечить умови для повернення українських громадян, які вимушено залишили Україну через агресію Росії, а також збереже за ними громадянство України.

Також законопроєкт розширить можливості для набуття українського громадянства деякими категоріями іноземців і людей без громадянства.

У документі президент пропонує, щоб множинність громадянства (підданства) допускалась у таких випадках:

  • одночасне набуття дитиною за народженням громадянства України та громадянства іншої країни;
  • набуття дітьми, які є громадянами України, громадянств своїх усиновлювачів-іноземців;
  • автоматичне набуття українцями іншого громадянства внаслідок одруження з іноземцем;
  • автоматичне набуття українцями, які досягли повноліття, іншого громадянства внаслідок законодавства про громадянство іноземної держави, якщо такий громадянин України не отримав документ, який підтверджує наявність у нього громадянства іншої держави;
  • набуття паспорта України у спрощеному порядку для іноземців, що є громадянами держав, які входять до переліку тих, хто може набути громадянства у спрощеному порядку;
  • набуття українцями громадянств держав з переліку тих, чиї громадяни набувають громадянство України у спрощеному порядку.

Також декілька громадянств не буде дозволено для осіб, які мають громадянство держави-агресора (Росії), або країни, яка не визнає територіальну цілісність і суверенітет України.

Подвійне громадянство – за і проти: що кажуть у Верховній Раді

Очільниця партії Слуга народу Олена Шуляк, голова Комітету держвлади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування, у своєму Telegram-каналі підтримала законодавчу ініціативу президента.

– Громадянство України має бути доступним для кожного українця, незалежно від того, де він живе чи в яких умовах опинився. Саме цю ідею закладено в законопроєкті №11469, який підтримав парламент, – написала Шуляк.

За її словами, законопроєкт спрямований на усунення перепон для набуття та збереження громадянства України.

– Це реальний крок для тих, хто хоче повернутися додому, відновити свої права та знову відчути, що Україна – це їхній дім, – написала вона.

Водночас співголова фракції Європейська солідарність Ірина Геращенко піддала критиці законопроєкт №11469, назвавши його “скандальним”.

За її словами, подвійне громадянство надає “політичні права, зокрема й виборче право, що створює загрозу національній безпеці”.

– Тож несправедливим здається те, що іноземці матимуть право на два громадянства, а громадяни України, які набули громадянства іншої країни, втрачатимуть українське, – написала вона.

Геращенко також наголошує на тому, що в законопроєкті президента Зеленського є “відверто антиукраінські норми”, які дозволяють претендентам на українське громадянство “не складати іспити з української мови, історії України і Конституції”.

– Це множить кількість населення, яке уявлення не має про Україну, але отримає виборче право! Там ж дика норма, про визнання громадянства онлайн! І дається право забирати громадянство у засуджених за злочини, що посилює тоталітарну державу та створює значні зловживання, – написала Геращенко.

Окремо співголова фракції ЄС вказує на те, що Конституція України встановлює “єдине громадянство”, тож такі тлумачення, пропоновані у законопроєкті, мають розглядатись у Конституційному суді.

Законопроєкт №11469 про множинне громадянство: актуальний, але є колізії

У коментарі Фактам ICTV політолог Володимир Фесенко заявив, що ситуації навколо законопроєкту і суперечку двох головних політичних фракцій у парламенті не можна описати як “скандальну”. За його словами, тема множинного громадянства є давньою і “політизованою” в Україні.

– Європейська солідарність шукає, скажімо так, хороший привід покритикувати слуг, і навпаки. Тому тут, на жаль, є таке штучне політичне нашарування. Але проблема глибша та серйозніша, – каже він.

Політолог вказує, що одним із головних питань до цього проєкту закону є його співвідношення з Конституцією України.

– Варто цей законопроєкт попередньо спрямувати в Конституційний суд на експертизу, оскільки в Конституції є норма про єдине громадянство, яка в Україні тлумачиться по-різному, – каже Фесенко.

Втім формально наявна норма про єдине громадянство багатьма тлумачиться саме у такий спосіб, що не можна мати одночасного громадянства в інших країнах разом із громадянством України.

– Саме з цього й виходять критики цього законопроекту. І тут або треба міняти Конституцію, або звернутися за роз’яснення до Конституційного суду, – каже він.

Володимир Фесенко додає, що попри критику та політизацію навколо документа, актуальність у цього законопроєкту все ж є, особливо зараз, коли, за різними підрахунками, за кордоном може перебувати щонайменше 5 млн населення.

– А з тими, хто переїхав (за кордон, – Ред.) раніше, то це ще більше. І, безумовно, нам не можна втрачати цих людей. Після війни не всі повернуться. Плюс є велика діаспора. Діаспора і стара, наприклад, в Канаді, в Сполучених Штатах, у деяких інших країнах, в Бразилії чи в Аргентині. Діаспора, яка багато десятиліть тому ще сформувалася. І зараз нова, багатомільйонна еміграція. Фактично формується нова діаспора. І нам з цими людьми треба працювати, – каже політолог.

Він не виключає, що багато хто з нової хвилі міграції з України може жити “однією ногою за кордоном, іншою в Україні”. Саме через це, вважає Фесенко, необхідно знайти “оптимальний правовий формат збереження їх громадянами України”.

– Інакше мільйони людей, які виїхали за кордон, залишаться, отримують спочатку можливість проживання за кордоном в іншій країні, а потім – громадянство. Але ці люди не хочуть втрачати зв’язок з Україною, зокрема громадянський. І саме тому виникла ідея оцього множинного громадянства з винятками, які стосуються країни-агресора, тож, відповідно це стосується якраз тих людей, які мають родовий зв’язок з Україною, визнають себе українцями, – пояснює він.

Тому ця ідея є правильною і актуальною, каже політолог.

Втім, у разі, якщо Конституційний суд побачить суперечності у цьому документі із конституційною нормою про єдине громадянство, тоді, вважає Фесенко, “є сенс продумати про зміну цієї норми так, щоб ми могли зберегти українське громадянство для мільйонів наших людей, які опинилися за кордоном, але не хочуть втрачати зв’язок з нашою країною”.

Окремо Фесенко прокоментував одну із проблем, на якій зосереджує увагу фракція Європейська солідарність.

Так, ідеться про те, що Ірина Геращенко описувала як: “Тож несправедливим здається те, що іноземці матимуть право мати два громадянства, а громадяни України, які набули громадянство іншої країни, втрачатимуть українське”.

Володимир Фесенко зазначає, що в Україні вже були прецеденти із позбавленням українського громадянства для окремих осіб, як-от бізнесмен Ігор Коломойський чи проросійський політик Вадим Рабінович.

Водночас це відбувалося за ініціативою президента України Володимира Зеленського, що можна назвати регулюванням у ручному режимі.

Якихось санкцій і покарань за наявність у громадян України другого громадянства в українському законодавстві немає, тому це не може працювати без втручання таких осіб, як президент.

– У масовому порядку або якогось автоматичного позбавлення громадянства України, якщо ти маєш інший паспорт, такого немає. Це давня колізія. Ще з 1990-х, початку 2000-х років виникла ця проблема, яка стосувалася людей, які виїхали до Ізраїлю чи США й отримали там паспорти. Але в той час мали паспорти і українські. Тому проблема не нова, – вказує експерт.

Цей законопроєкт, який був проголосований у Верховній Раді, також не передбачає покарань для тих українців, хто отримає друге громадянство в іншій країні.

Іншою справою Володимир Фесенко називає те, як це має регулюватися стосовно публічних осіб, зокрема людей, які працюють на державній службі.

– Є відомі прецеденти із громадянами України, які мешкають на Закарпатті та мають угорські паспорти. Аналогічна історія і з румунськими паспортами. Просто на Закарпатті це майже, скажу так, масово поширено, про це багато хто знає, що, наприклад, депутати місцевих рад мають угорські паспорти. І ось тут є суперечність серйозна. Але санкцій немає. А коли немає санкцій, закон не працює, – вказує він.

Тому, резюмує Фесенко, попри наявну актуальність у законопроєкта про множинне громадянство, сьогодні водночас праві й критики, які вказують на низку колізій та суперечностей, які описані, зокрема, в Основному законі України.

Хочете отримувати цікаві новини найпершими? Підписуйтесь на наш Telegram

У цьому контексті ідея множинного громадянства зможе працювати паралельно із Міністерством національної єдності, яке має на меті повернути з-за кордону, передусім, нову хвилю міграції українців. Втім тема декількох громадянств існувала і до того, коли ідей про це міністерство не мало й близько.

Залишити відповідь