Авіакатастрофа літака у Казахстані: все, що відомо, чому причетна РФ і як триватиме розслідування
Вранці 25 грудня у Казахстані в місті Актау відбулася авіакатастрофа пасажирського літака, який прямував з азербайджанського Баку до російського Грозного.
Авіакатастрофа літака у Казахстані – що відомо
За інформацією МНС Казахстану, о 11:00 за місцевим часом від диспетчера аеропорту Актау до Департаменту з надзвичайних ситуацій Мангістауської області надійшов запит літака Embraer 190AR авіакомпанії Azerbaijan Airlines, який просив про аварійну посадку.
Літак прямував з міста Баку на територію Росії – до Грозного. Під час його підльоту в Чечні тривала повітряна атака безпілотників, тому працювала російська ППО.
У літаку перебували 67 людей. Серед них були і п’ятеро членів екіпажу. Повітряне судно впало на відстані трьох км від аеропорту.
За даними Міністерства транспорту Казахстану, на борту літака було 37 громадян Азербайджану, 16 – Російської Федерації, шестеро – Казахстану, троє – Киргизстану.
Відомо про загибель 38 людей внаслідок авіакатастрофи літака у Казахстані. Інші 29 осіб дивом залишилися в живих.
Чому Росія винна в авіакатастрофі літака
Спершу про вину Росії в авіакатастрофі літака заявив керівник Центру протидії дезінформації при Раді національної безпеки і оборони України Андрій Коваленко.
За його словами, російський зенітно-ракетний комплекс збив пасажирський літак Embraer 190 компанії Азербайджанські авіалінії. Тоді Росія мала закрити повітряний простір над Грозним, де тривала атака БпЛА, однак цього не було зроблено.
Андрій Коваленко розповів, що літак отримав пошкодження внаслідок ураження з російської системи ППО. Згодом його відправили до Казахстану, не давши здійснити аварійну посадку в Грозному та врятувати людей.
У російських Telegram-каналах припускають, що літак міг стати жертвою так званих глушилок для дронів, оскільки тривала атака безпілотників. Але коли судно знижувалося для посадки, то переставали працювати GPS-системи, про що екіпаж неодноразово повідомляв аеропорту.
Керівник ЦПД зазначив, що росіяни після ознайомлення з розшифровкою переговорів екіпажу рейсу Баку-Грозний визнають, що літак уразили ППО (ракета ЗРК містить шрапнель).
За його словами, отвори у фюзеляжі літака під час польоту не беруться від птахів – така версія існувала спочатку.
Коваленко розповів, що пошкодження літака та виведення з ладу його систем було спричинено ракетою ЗРК.
Росія не закрила повітряний простір над Грозним під час атаки безпілотниками. Літаку не дозволили здійснити аварійну посадку в Грозному чи Махачкалі не просто так, стверджує керівник ЦПД.
– Лише професійна робота пілотів літака не дозволила перетворити цю історію в провокацію Росії проти України. Зараз Росія робитиме все, щоб приховати власну вину в авіатрощі та загибелі людей, – переконаний Коваленко.
Якою системою російської ППО збили літак
Пізніше керівник Головного управління розвідки Міністерства оборони України Кирило Буданов уточнив, з якого саме російського зенітно-ракетного комплексу був підбитий пасажирський літак.
За його словами, літак рейсу JS-8432 збили із ЗРК Панцир-С1, який розташований на території Російської Федерації.
Координатор зі стратегічних комунікацій Ради національної безпеки Білого дому Джон Кірбі заявив про наявність у США ознак, які вказують на те, що літак Азербайджанських авіаліній збитий російською системою ППО.
Однак він наголосив, що розслідування авіакатастрофи та її причин все ще триває.
Також є неофіційна версія, що в Чечні знали, що підбили пасажирський літак, тому його могли спеціально переспрямувати до Казахстану через Каспійське море, сподіваючись, що борт упаде і всі сліди будуть приховані. Проте ця інформація потребує додаткового підтвердження.
Президент України Володимир Зеленський звернув увагу, що фотографії та відео з місця катастрофи красномовно свідчать про відповідальність Росії за трагедію.
За його словами, кожне життя є цінним. Він стверджує, що необхідно ретельне розслідування заради встановлення істини.
На думку президента, необхідно консолідувати весь міжнародний тиск на Росію, щоб встановити правду та притягнути винних до відповідальності, якщо Москва продовжить поширювати брехню.
Наприклад, так відбулося, коли Росія збила літак Boeing 777 рейсу MH17 у Донецькій області у 2014 році, заявив Зеленський.
Припинення рейсів до Росії після авіакатастрофи
Найбільша авіакомпанія Ізраїлю El Al вирішила призупинити рейси за маршрутом Тель-Авів – Москва після заяв про катастрофу літака у Казахстані внаслідок удару російської ППО.
Як зазначили у компанії, наступного тижня планують провести нову оцінку ситуації, щоб ухвалити рішення про те, чи варто відновлювати рейси до Росії.
Водночас казахстанська компанія Qazaq Air повідомила про зупинення рейсів до Єкатеринбургу.
Також Azerbaijan Airlines поки не здійснюватиме рейси до семи міст Росії з міркувань безпеки.
Розслідування причин авіакатастрофи у Казахстані
Казахстан є членом Міжнародної організації цивільної авіації (ІКАО).
Згідно з додатком 13 до Чикагської конвенції як країна, на території якої сталась катастрофа, Казахстан зобов’язаний організувати розслідування трагедії.
Проте Казахстан уже створив таку комісію для розслідування причин авіатрощі.
Генеральна прокуратура Азербайджану порушила кримінальні справи за двома статтями:
- 262.3 КК АР (Порушення правил безпеки руху та експлуатації повітряного транспорту, що спричинило з необережності смерть двох або більше осіб);
- 314.3 КК АР (Недбалість).
Правоохоронні органи Казахстану порушили кримінальну справу за статтею 345 КК РК (Порушення правил безпеки під час експлуатації транспортного засобу, що спричинило з необережності смерть двох або більше осіб).
Наразі триває розслідування, після якого достеменно стане відомо, хто винен в авіакатастрофі літака Азербайджанських авіаліній у Казахстані.
Хочете отримувати цікаві новини найпершими? Підписуйтесь на наш Telegram
Фото: МНС Казахстану