Чи варто боятися штучного інтелекту: приклади бізнесів, які впровадили ШІ

Політика

Штучний інтелект. Мабуть, одна з найпопулярніших і найобговорюваніших тем останніх кількох років. Якщо ще донедавна ми лише могли уявляти, що він може робити, то сьогодні кожен з нас може звернутися до нього за допомогою, порадою, скласти розпорядок дня, вирішити різні завдання тощо. І можна з упевненістю сказати, що сьогодні ця технологія змінює світ у багатьох аспектах від фінансів до медицини, від виробництва до творчих індустрій. 

Однак, як і все нове, ШІ встиг породити чимало страхів. Звісно, мова про втрату роботи, ризики витоку інформації, законодавче врегулювання та ще багацько інших аспектів. Хоча, якщо розібратись, то все залежить лише від нас. Лише користувачі надають дозволи на обробку власних даних, доступи до фотогалереї, місцезнаходження тощо. Але давайте розберемось детальніше з цими страхами. 

Через ШІ я втрачу роботу

Штучний інтелект – це машина, яка вчиться на інформації, а потім на основі цієї інформації генерує відповіді. І давайте будемо реалістами. чи замінить ШІ, наприклад, вчителя з англійської? Частково так. Він надасть теорію і зможе поспілкуватись з учнем, однак ніяк не контролюватиме процес вивчення. А якщо лікар? Так, деякі моделі новітніх ШІ детально проаналізують тіло, вкажуть на хворобу тощо. Але чи проведуть ці моделі надскладну операцію? А чи нададуть хворому кваліфікаційний догляд? 

Ба більше, засновник корпорації Microsoft та філантроп Білл Гейтс поділився думками про розвиток ШІ та певні людські страхи. Він зазначає, що у найближчі кілька років ШІ переважно допомагатиме людям більш ефективно виконувати їхню роботу. Та й попит на професії, що повʼязані з допомогою іншим (вчителі, медичний персонал, доглядачі, тренери) ніколи не зникне. 

Так ШІ ж неконтрольований

На просторах інтернету можна побачити такі або ж схожі заголовки: «ШІ написав текст за мотивами Біблії» чи «ШІ перевершив лікарів у прогнозуванні серцевих нападів». І вони можуть лякати людей, тим, що ШІ всемогутній. Але насправді це не так. Кілька років тому один із дослідників штучного інтелекту Даніель Лейфер навіть створив сайт, присвячений міфам щодо ШІ, які він виявив, аналізуючи повідомлення ЗМІ більш як упродовж півроку. 

Так ось, дослідник наголошує на хибності твердження. Таким чином ШІ приписують здібності, яких у нього немає. Він не може самостійно діяти або ж щось вирішувати. Коли люди бачать заголовок про те, що штучний інтелект щось відкрив або зробив, то є велика ймовірність, формування у мозку картинки про всемогутнього ШІ.

Однак, якщо розібратись, то це уявлення далеке від реальності й приховує роль людини в досягненнях ШІ. Люди розробили якусь систему з ШІ. Потім її запрограмували та відкалібрували для досягнення певних результатів. 

Ну і не можна забувати, що як правило якесь відкриття або досягнення – результат аналізу великого масиву даних за допомогою ШІ. Щоб він зміг провести цей аналіз, спочатку люди мали зібрати дані, забезпечити, щоб їх було достатньо, та пересвідчитися, що вони збалансовано репрезентують проблему, яку треба вирішити. Це все займає не день-два а декілька місяців.

Тому Даніель Лейфер підкреслює, що ШІ – це не більше ніж інструмент, який ми використовуємо для досягнення наших цілей, так само як ручку, калькулятор чи комп’ютер. 

Повстання машин, роботів та війни через ШІ

Якщо витік даних – це квіточки, то плодами можуть бути дедалі гірші наслідки, чи не так? Так, штучний інтелект дійсно може допомагати хакерам розробляти злоякісне ПЗ для зламування будь-чого електронного та “розумного”. Проте слід розуміти, що будь-яка технологія, яка потрапить до поганих рук, здатна на жахливі речі. В цьому випадку не варто забувати й про те, що ШІ робить й хороші речі. Білл Гейтс коментує це так:

«Кіберзлочинці не припинять розробляти нові інструменти. Як і люди, які хочуть використати ШІ для розробки ядерної зброї чи біологічних атак. Тому створення технології для протидії їм повинно відбуватися у тому ж темпі».  

“А що ж хорошого робить ШІ?”, – запитаєте ви. Давайте розглянемо сучасні бізнеси та їх взаємодію з ШІ. Повірте, знайдеться багато всього цікавого:

ChatGPT

Першим в прикладі ми покажемо саме компанію OpenAI, оскільки їх можна назвати чудовим прикладом хорошого бізнесу. 30 листопада 2022 року світ побачив перший ChatGPT і за два роки що ось що ми маємо.

В березні 2024 відбувається випуск GPT-4 Модель відзначається підвищеною точністю та здатністю обробляти більш складні запити. Цього ж місяця додається підтримка плагінів для ChatGPT, що дозволило інтегрувати сторонні сервіси, такі як Expedia, OpenTable, Zapier, Shopify, Slack і Wolfram, розширюючи функціональність чат-бота.

В травні OpenAI представляє GPT-4o, нову модель, яка об’єднує обробку тексту, зображень та аудіо в реальному часі. 

У липні 2024 року OpenAI розробила CriticGPT, модель, призначену для виявлення та виправлення помилок у коді, згенерованому ChatGPT, що підвищило точність та надійність відповідей, пов’язаних з програмуванням.

А ще не можемо не згадати й головного асистента ChatGPT, з яким можна спілкуватись в реальному часі. Спробуйте поговорити з ним. Впевнені, залилитесь приємно враженими. 

Google 

Компанія Google активно застосовує ШІ у багатьох своїх продуктах: від пошукової системи до Google Translate. Нейромережі допомагають обробляти запити користувачів, удосконалюють точність перекладів і роблять процес користування інтернетом зручнішим. Ба більше, компанія розробила свій ШІ – Google Gemini. Він має простіший функціонал, однак нічим не гірший за попередника (радимо вам спробувати).

На власному сайті компанія зазначає таке:

“У 2018 році ми розробили принципи щодо штучного інтелекту, які допомагають нам створювати інструменти, що роблять світ кращим для всіх. Ці принципи описують наші цілі – розробляти інноваційні технології, які допомагатимуть відповідально вирішувати деякі з найбільших проблем суспільства.

Наприклад, ми використовуємо ШІ, щоб:

підтримувати боротьбу зі зміною клімату, наприклад скоротити затори на дорогах і тим самим знизити викиди з транспортних засобів;

прогнозувати або відстежувати стихійні лиха, наприклад прогнозувати повені в понад 20 країнах і відстежувати межі лісових пожеж у реальному часі;

підтримувати інновації в галузі охорони здоров’я, наприклад робити діагностику туберкульозу доступнішою або допомогти виявляти рак молочної залози на ранніх стадіях.

Крім того, у наших принципах перераховано сфери, у яких ми не будемо застосовувати ШІ (наприклад, технології, які завдають загальної шкоди або порушують міжнародне право й права людини).”

Як бачите, не лише допомога із запитами користувачів, але й ще чимало вкрай важливих процесів. Компанія свідомо ставиться до використання технології, тому обмежує її застосування в “сумнівних цілях”. 

Grammarly

Стартап з українським корінням, який став дуже популярним за кордоном. Grammarly підвищує якість письмового спілкування, пропонуючи рекомендації щодо правильності, чіткості, захопливості та тону повідомлення. На сьогоднішній день вважається найдорожчим стартапом з українським корінням. За результатами минулорічного опитування DOU, 69% IT-фахівців хотіли б працювати в компанії. Grammarly активно використовує ШІ для аналізу тексту і пропонує покращення, допомагаючи користувачам писати зрозуміліше й грамотніше. Її технології також враховують контекст, що робить перевірку ще точнішою. 

Ба більше, Міністерство цифрової трансформації провело зустріч з керівництвом компанії Grammarly, на якій обговорили і розвиток ШІ в нашій державі.

“У фокусі співпраці — розвиток штучного інтелекту в Україні. Grammarly вже активно бере участь у розробці українського Кодексу поведінки з відповідального використання ШІ. Далі — ще більше спільних інноваційних проєктів”, – йдеться в повідомленні Мінфири. 

Нова пошта

Компанія, відома всім українцям. Нова пошта також впровадила технологію в свої процеси. Зокрема вони застосовують штучний інтелект для оптимізації логістики та аналізу клієнтських даних. За допомогою ШІ покращують маршрути доставки. Це скорочує витрати на доставку і час доїзду вантажу на відділення. 

Однак це не все. Чи знаєте ви про те, що компанія вже запустила відділення в 14 країнах. І наразі Нова пошта тестує новий сервіс на основі ШІ для автоматизації оформлення міжнародних відправлень. 

“Ця технологія дозволяє суттєво зменшити час, який оператори витрачають на обробку відправлень. 

Якщо раніше цей процес міг займати від двох хвилин до півтори години, то завдяки новій системі час сподіваються скоротити до 20 секунд”, повідомляє dev.ua.

Київстар

Мобільний оператор застосовує ШІ для аналізу поведінки користувачів, що дозволяє пропонувати персоналізовані послуги та тарифи, підвищуючи лояльність клієнтів. Президент “Київстару” Олександр Комаров ще в листопаді 2023-го зазначив наступне:

“Я думаю, що рік-півтора – це реалістично, коли ми бачимо перші елементи інтеграції ChatGPT у роботу “Київстару” з клієнтами”

Крім того, в 2023 році компанії активно говорили про впровадження ChatGPT у віртуального помічника Зоряна.

«Ми наразі переглядаємо повністю підхід до Зоряни, щоб зробити її все-таки адекватною з використанням ChatGPT, аніж намагатися пришвидшити минулу технологію»,розповіла B2C-директорка «Київстар» Тетяна Лукинюк.

Тому якщо ви ще не знайомі з ШІ, можете почати із будь-якої мовної моделі (ChatGPT, Google Gemini, Microsoft Copilot та інші). Досліджуйте щось нове та не бійтеся експериментувати.

⚡️⚡️⚡️Увесь інсайд та актуальна інформація на нашому Телеграм-каналі, а також бонуси та швидкі новини.

Залишити відповідь