Інформаційна війна: як російська пропаганда використовує українських публічних осіб

Події України

Ексклюзив

Інформаційна війна: як російська пропаганда використовує українських публічних осіб

9 Січ, 09:00

Окупанти вже не перший рік активно перекручують висловлювання українських публічних осіб, щоб створити негативний образ України. Аналітики відзначають, що їхні цитати часто викривляються або подаються вирваними з контексту. Це допомагає створювати в аудиторії російських ЗМІ «правильне» для кремля  уявлення про ситуацію в Україні. Кого найбільше «цитують» ворожі ЗМІ розповідає «Київщина 24/7».

На панельній дискусії, організованій проєктом UkrainianExpertsTalks, обговорили ключові наративи, які створює та поширює російська пропаганда. Крім того, було представлено результати першої хвилі дослідження «Топ-40 українських публічних осіб, яких цитує російська пропаганда», проведеного Дослідницько-аналітичною групою InfoLight.UA.

Під час дослідження промоніторили 5 найбільш відвідуваних російських сайтів та 100 інших джерел за допомогою платформи Osavul. Зокрема, було проаналізовано понад 500 тисяч новин, з яких відбиралися ті, де висловлювання українських публічних осіб ставали інформаційними приводами.

Чиї заяви найбільше використовувалися російськими ЗМІ?

За даними дослідників, у грудні 2024 року найбільш цитованими російською пропагандою стали: Артем Дмитрук, Олександр Дубінський, Андрій Єрмак, Мар’яна Безугла та Діана Панченко. Їхні заяви використовувалися для маніпуляцій, а загальний рейтинг для лідерів думок перевищив 20 тисяч балів. Ці показники вказують на цілеспрямований підбір осіб з критичними або суперечливими висловлюваннями.

Найпоширенішим методом маніпуляцій стало виривання цитат з контексту, особливо у висловлюваннях Олега Соскіна, Олега Старікова, Олександра Дубінського та Артема Дмитрука. Російські ЗМІ тиражують їхні заяви, створюючи неіснуючу реальність. Політики-критики, такі як Олексій Гончаренко та Сергій Кривонос, потрапляють у фокус через свою різку риторику, яка теж піддається маніпуляціям.

Кількість згадок окремих осіб у російських ЗМІ зростала під час суспільної напруги або ключових подій. Наприклад, критичні висловлювання щодо війни, мобілізації чи енергетики викликали особливий інтерес пропаганди. Це свідчить про високий рівень адаптивності російських медіа до інформаційного порядку денного в Україні.

Керівник дослідницько-аналітичної групи InfoLight.UA Юрій Гончаренко відзначив:

«Також характерною рисою російського інформаційно-пропагандивного простору є свідоме ігнорування українських військових чи політиків, чия діяльність видається ворогу небезпечною. Так, у російських ЗМІ фактично відсутній Кирило Буданов, Олександр Сирський з’являється дуже рідко, в цілому менше ніж, наприклад, його публічний опонент Мар’яна Безугла. Так само для росіян не існує подій, які пов’язані з успіхами ГУР».

Він пояснив, що значна частина українського Телеграму ― це погано перекладені російські новини, а отже це читають і українці.

«Брати новини з російських ЗМІ не гребують навіть редактори популярних українських медіа. А ще це читають, ретранслюють та враховують і в країнах-партнерках України. Тому якщо можна не бути героєм російської пропаганди – не будьте ним», ― підсумував Гончаренко.

Атаки на українське суспільство

Представник ГУР МОУ Андрій Юсов підкреслив, що  «часто нашими проблемами, створеними нами самими, ворог охоче користується, і тому хотілося б дещо порадити нашим публічним спікерам.

«Бажання утвердити себе, козирнути красивим слівцем ― не злочин, але для користі справи варто спочатку подумати про наслідки сказаного для нашого народу: чи це не зашкодить, потім про те, чи не скористаються і як скористаються наші вороги для вішання локшини своїм підлеглим. І зважити, чи можлива шкода не перевищить очікувану користь для блага України. Від імені ГУР обіцяю за цим стежити і в наших лавах», ― сказав Андрій Юсов.

Представник ГУР додав, що ворог витрачає величезні ресурси на створення власного контенту, фейків, заяв, дезінформації, пропаганди, але ще більше ресурсів він витрачає загалом не тільки на створення, а на поширення тієї чи іншої пропаганди та наративів. При цьому москва використовує найвразливіші теми та категорії для поширення своєї пропаганди передусім на українське суспільство, щоб демотивувати наших громадян, розбалансувати державу, щоб унеможливити подальший спротив геноцидній війні росії проти України.

«Треба відзначити, що в цілому росія і на цьому напрямку не отримує бажаних для себе результатів. Українське суспільство зберігає високий, стійкий імунітет до російської пропаганди і російських наративів. Але кожного дня ― це нові й нові атаки», ― зазначив Андрій Юсов.

За його словами, росія продовжує реалізовувати низку спеціальних активних заходів у інформаційній сфері, спрямованих як проти України, так і проти наших партнерів, щоб спробувати ослабити та розколоти проукраїнську коаліцію.

«Дискредитація України у світі ― це окрема лінія, яку рф продовжує проводити. Усе, що потенційно погане відбувається для України у світі, роздмухується, гіперболізується, щоб іще більше вплинути на суспільство в Україні та суспільства партнерів. Тому, звісно, ці загрози й у найближчий місяць будуть особливо гострими», ― наголосив Андрій Юсов.

Наприклад, за даними Центру протидії дезінформації,  служба зовнішньої розвідки рф вкладає ресурси у розбудову інфраструктури для поширення своєї пропаганди в країнах Заходу та Глобального Півдня. Створюються фірми, які маскуються під рекламні агенції та проводять масштабні інформаційні кампанії в інтересах росії. Ця діяльність курується керівником адміністрації президента рф сергієм кірієнком.

Щоб приховати «російський слід», такі компанії створюють підставні фірми, а їх менеджерами призначаються люди, які не мають очевидних зв’язків з росією.

Одну з таких компаній – рекламну агенцію AdNow – виявили журналісти Financial Times. Вона заснована росіянкою Юлією Серебрянською, яка працювала на президентських виборах путіна та медведєва. Ця російська мережа впливу займалася просуванням дезінформації про західні вакцини під час пандемії COVID-19, фінансовими шахрайствами, зафіксовано її зв’язок з Келіном Джорджеску – антизахідним кандидатом на президентських виборах у Румунії, результати яких були скасовані. Зокрема, за місяць було опубліковано 440 мільйонів рекламних оголошень у ТіkТоk в рамках кампанії Джорджеску.

Авторка: Наталя Толуб

Фото: Фріпік

Читайте також: «Троянський слон у кущах»: невідомі історії подарунків ООН

Актуальні, важливі й перевірені новини Київщини також читайте на нашій Facebook-сторінці і в Telegram-каналі.

Залишити відповідь