МОН не дуже вправне в цих питаннях: український феномен вищої освіти
Чому відмінниці не йдуть у технарі?
Дівчата з найвищими балами з математики за результатами шкільних тестів масово вступають на філологію. Таку тенденцію побачили Texty, проаналізувавши дані вступу за 2022–2024 роки.
Ми дослідили, чи зможуть жінки замінити чоловіків-інженерів в оборонці та інших сферах виробництва.
Бажання опановувати технічні та інженерні професії в дівчат не додається. Хоча під час війни брак таких кадрів в українській оборонній промисловості особливо відчутний.
Ляльки і машинки
Хлопчикам — машинки, дівчаткам — ляльки. Цей сумний гендерний стереотип у сучасному світі багатьом видається образливим.
Але статистика така:
На
спеціальність «Автомобільний транспорт» 2024 року вступило 99% хлопчиків і 1% дівчат.
А «Дошкільна освіта» має в середньому 95% дівчат серед вступників. Аналогічна ситуація була і в минулі роки.
Гендерно нейтральні напрями — статистика, політологія, економіка, історія, філософія, банківська справа тощо
Залучення жінок до STEM-професій (наука, технології, інженерія, математика) — тема постійного обговорення і вивчення в цивілізованому світі.
Наприклад, у США в 2023 році частка жінок-професіоналів у STEM становила 16,7% проти 5% у 1980-му. Національна академія наук США зазначає, що залучення різних студентів (у звіті йдеться про жінок і не білих чоловіків) до інженерної освіти та утримання їх в інженерній професії важливі для національної конкурентоспроможності.
Математики і гуманітарії
Дані вступу за 2022–2024 роки демонструють, що бажання здобувати технічні та інженерні професії в дівчат не додається.
Якщо подивитись, як дівчата й хлопці складають тести зі шкільних предметів (ЗНО/НМТ), то яскраво вираженої гуманітарної спрямованості серед дівчат або технічної серед хлопців не спостерігається.
Проте різниця починається з того, що серед тестів на вибір хлопці частіше віддають перевагу фізиці й географії, а дівчата — іноземній мові, біології та літературі.
Українська мова, історія України і математика — обовʼязкові предмети для всіх.
Щодо результатів тестування з математики – 10% вступників, які впоралися з тестом найкраще – серед них 6720 дівчат і 6594 хлопці.
Проте більшість дівчат із хорошим результатом із математики вступили на філологію та медицину, тоді як хлопці обрали компʼютерні науки та інженерію програмного забезпечення.
Що ж відбувається з хлопцями, які добре знають мови і мають високий бал з іноземної мови? Вони так само обирають технічні спеціальності, у той час як дівчата — філологію.
Що робити
З огляду на причини, характер і масштаби проблеми не варто сподіватися, що вона вирішиться сама.
Перші кроки та ініціативи мають надходити від держави та Міністерства освіти, але, як показує досвід, МОН не дуже вправне в цих питаннях.
Співзасновниця ГО «STEM освіта Україна» Ірина Потапенко наголошує, що залучення дівчат до технічних спеціальностей досі залишається на рівні декларацій, а не реальних системних змін.
Експертка вважає, що для реального прогресу потрібні системні кроки, серед яких запровадження доступних і цікавих навчальних програм із технічних дисциплін для дівчат у школах, забезпечення шкіл сучасними лабораторіями, обладнанням для практичних занять, навчання та перепідготовка вчителів з акцентом на сучасні STEM-підходи, фінансова підтримка дівчат, які хочуть навчатися за STEM-напрямами, а також інформаційні кампанії, що мотивуватимуть дівчат повірити у свої можливості в технічних галузях.