16 Гру, 15:28
Українські правоохоронні органи спільно з партнерами з Європейського Союзу провели масштабну міжнародну спецоперацію під назвою «Connect», у межах якої було зруйновано транснаціональну мережу шахрайських call-центрів. Про це повідомили в пресслужбі Офісу Генерального прокурора.
Операція відбулася за процесуального керівництва Офісу Генерального прокурора у тісній координації з правоохоронними органами Латвії, Литви та Чехії.
За даними слідства, шахрайська структура діяла тривалий час та мала чітко вибудувану ієрархію й розгалужену інфраструктуру. Організатори мережі активно вербували громадян Чехії, Латвії, Литви та інших європейських країн, після чого перевозили їх до України.
Однак основні «офіси» call-центрів функціонували у Дніпрі, Києві та Івано-Франківську. Саме звідти учасники угруповання здійснювали масові телефонні дзвінки мешканцям країн ЄС з метою вимагання та заволодіння коштами.
Ця спецоперація стала черговим етапом системної боротьби з телефонним і фінансовим шахрайством, яку українські правоохоронці проводять спільно з міжнародними партнерами. Її мета – повне знищення транснаціональних злочинних схем, що використовують сучасні технології для обману людей.
За інформацією слідства, злочинці створили високотехнологічну інфраструктуру для здійснення шахрайських дзвінків. Вони використовували підміну телефонних номерів, автоматизовані системи викликів та заздалегідь підготовлені маніпулятивні сценарії спілкування, відомі як «вішинг» і «спуфінг».
Серед найпоширеніших схем – представлення співробітниками поліції або банківських установ. Потерпілим повідомляли про нібито злам їхніх рахунків і переконували терміново переказати кошти на «безпечні» рахунки, які фактично контролювалися учасниками злочинної мережі, або ж перевести гроші у криптовалюту.
Окрім цього, жертв змушували встановлювати програми віддаленого доступу та вводити банківські реквізити, що дозволяло шахраям повністю контролювати рахунки потерпілих.

У межах спецоперації правоохоронці провели понад 70 обшуків на території Києва, Київської, Дніпропетровської та Івано-Франківської областей. Слідчі дії відбувалися безпосередньо в приміщеннях call-центрів, за місцями проживання фігурантів, а також у їхніх транспортних засобах.
«За результатами проведених заходів 11 особам повідомлено про підозру у вчиненні злочинів, передбачених ч. 1 та ч. 2 ст. 255, а також ч. 4 і ч. 5 ст. 190 Кримінального кодексу України. Крім того, затримано шістьох іноземних громадян, які перебували у розшуку правоохоронних органів країн ЄС – їх затримано з метою подальшої екстрадиції», – йдеться в повідомленні.
Під час обшуків вилучено понад 200 одиниць комп’ютерної та серверної техніки, мобільні телефони, електронні носії інформації, фінансову документацію, а також автомобілі преміум-класу, які використовувалися учасниками злочинної діяльності.
У ході досудового розслідування правоохоронцям уже вдалося задокументувати щонайменше 50 епізодів протиправної діяльності. Загальна сума завданих збитків перевищує 50 мільйонів гривень. Від дій шахраїв постраждали 47 громадян країн Європейського Союзу.
Спецоперацію «Connect» реалізовано в межах роботи спільної слідчої групи та на підставі міжнародних угод про правову допомогу. Успіх операції став можливим завдяки оперативному обміну інформацією між українськими та європейськими правоохоронцями, чіткій координації дій прокурорів і слідчих кількох держав, а також підтримці міжнародних інституцій, які залучені до протидії транснаціональній злочинності.
Наразі досудове розслідування триває. Слідчі аналізують масиви електронних доказів, встановлюють додаткові епізоди злочинної діяльності та ідентифікують усіх осіб, причетних до функціонування шахрайської мережі.

«Київщина 24/7» також повідомляла, що прокурори Офісу Генерального прокурора продовжують масштабну операцію з викриття шахрайських call-центрів, які роками діяли в Україні, зокрема у Києві, та обслуговували «ринок обману» не лише всередині країни, а й за її межами. Лише за останні місяці в столиці та інших регіонах припинено діяльність 277 таких майданчиків. У Києві шахрайські офіси маскувалися під легальні компанії – з менеджерами, навчанням персоналу, скриптами дзвінків, фіктивними сайтами і навіть deepfake-дзвінками.