Росія може використовувати тіньовий флот для військових цілей – Politico
Після вторгнення Росії в Україну у 2022 році тіньовий флот РФ став важливим інструментом для обходу міжнародних санкцій.
Про це пише Елізабет Брау, старша наукова співробітниця Трансатлантичної ініціативи з безпеки Атлантичної ради, у своєму матеріалі для видання Politico.
Ризики тіньового флоту для НАТО
Складаючись із суден, що працюють поза офіційною системою судноплавства, тіньовий флот РФ становить небезпеку для легального судноплавства, прибережних держав і морського середовища.
Проте найбільша загроза полягає у його потенційному використанні для стратегічних морських перевезень.
Ці перевезення передбачають транспортування військового спорядження, пального та іншого важливого обладнання, необхідного для армії. Якщо Росія чи її союзники вирішать розпочати новий військовий конфлікт, тіньовий флот може стати важливим елементом у військовій логістиці.
Зростання флоту-примари
До запровадження санкцій тіньовий флот складався з кількох сотень суден, які перевозили товари до Ірану, Венесуели та Північної Кореї. Але після введення обмежень ціни на російську нафту у грудні 2022 року він зріс і становить 17% світового нафтового танкерного флоту.
За приблизними оцінками, зараз обслуговують інтереси РФ понад 1 тис. торгових суден.
Ці судна належать непрозорим компаніям, які працюють без належного страхування цивільної відповідальності та ходять під прапорами країн із мінімальним морським досвідом, як-от Габон.
Західні судновласники продають старі кораблі тіньовому флоту, чим допомагають Москві обходити обмеження.
– Навіть якщо санкції скасують, частина цих суден не повернеться до легальної торгівлі. Деякі з них знаходяться у непридатному стані, а інші продовжують працювати у зонах із низькими витратами, – зазначив Свейн Рінгбаккен, генеральний директор норвезької морської страхової компанії DNK.
Проблеми стратегічного транспорту США
Те, що Росія може використовувати тіньовий флот для військових перевезень, викликає занепокоєння в НАТО. Але водночас стратегічний морський транспорт США також перебуває у скрутному становищі, пише видання.
Більшість американських суден застарілі, а їхня кількість значно зменшилася: Морська адміністрація США має у своєму розпорядженні лише 92 судна, порівняно з 2 277 у 1950-х роках.
Сьогодні 17 із 44 суден, що експлуатуються Транспортним командуванням США, мають вік понад 50 років.
Тоді як 90% американського військового обладнання постачається до Європи морем, можливості цієї логістичної системи значно скоротилися.
На тлі цього Росія, завдяки тіньовому флоту, має додатковий потенціал для перевезень, що може бути використано у разі ескалації конфлікту в Україні.
Хочете отримувати цікаві новини найпершими? Підписуйтесь на наш Telegram
Нагадаємо, ГУР України повідомило про ідентифікацію 238 танкерів, які забезпечують Росії можливість обходити санкції та отримувати прибутки від експорту нафти.