Санкції США завдали проблем експорту арктичної нафти Росії – Reuters
Масштабний арктичний нафтовий бізнес Росії зіткнувся з серйозними перебоями через санкції США щодо тіньового флоту і сховищ, що призвело до зупинки поставок сирої нафти, яку раніше розкупили азіатські покупці.
Про це пише Reuters із посиланням на три джерела, знайомих з питаннями логістики.
Арктичний видобуток нафти РФ під питанням через санкції
Санкції оприлюднені в п’ятницю, є найжорсткішими з усіх, що були введені проти російського нафтового сектору і спрямовані проти найбільших виробників “Газпром нефть” і “Сургутнефтегаз”, а також 183 суден, які відвантажували російську нафту.
Три джерела, які говорили з Reuters на умовах анонімності, повідомили, що всі три російські арктичні нафтові родовища – Новий Порт, АРКО і Варандей, з видобутком близько 300 тис. барелів на добу – зіткнулися з перебоями в роботі.
Судна та інфраструктура, необхідні для російського нафтового бізнесу в Арктиці, на який припадає десята частина експорту нафти морським шляхом, є унікальними, сказали два джерела.
Як пояснює Reuters, нафта з терміналів Новий Порт (Газпром нефть), де температура може сягати -55°C, терміналу АРКО з морської платформи Приразломная і терміналу Варандей з Тимано-Печорських родовищ (Лукойл) доставляється спеціальними суднами льодового класу до плавучих сховищ Умба і Кола поблизу Мурманська.
Потім його вивантажують на більші судна – Афрамакс або Суецмакс, які можуть перевозити 100 тис. – 140 тис. тонн, порівняно з 30 тис. тонн на менших суднах, – для відправки на міжнародний ринок.
Наразі під санкції США потрапили як Умба і Кола, так і більше десятка малих танкерів, які використовуються як човникові постачальники нафти з родовищ.
За даними LSEG, щонайменше 15 танкерів, які потрапили під санкції США в п’ятницю, зокрема Штурман Щербінін, Михайло Ульянов і Ауліс, були активно залучені до транспортування російських арктичних сортів протягом останніх двох місяців.
Менші танкери-шатли були розроблені для роботи в північних морях і мають специфічну конструкцію, що дозволяє їм завантажувати більше нафти без шкоди для кільового просвіту.
– Немає можливості швидко їх замінити. Нічого подібного не можна купити деінде. Судна були спеціально побудовані для цих проектів, – сказало Reuters одне з джерел.
Це може залишити Росію з мільйонами барелів непроданої нафти в сховищах, кажуть джерела агентства. За словами одного з них, обмеженість потужностей для зберігання на всіх трьох проектах означає, що кілька тижнів перебоїв із завантаженням можуть призвести до скорочення видобутку.
Газпром нафта, яка видобуває на родовищах АРКО і Новий порт, також була безпосередньо додана до пакету санкцій США, хоча Лукойл, який видобуває на Варандеї, під санкції не потрапив.
Азійський обхідний шлях для Росії
Новий Порт і Варандей користуються популярністю серед нафтопереробників у всьому світі завдяки своїй високій якості – обидві нафти легкі, з вмістом сірки 0,1-0,4%.
Арктичні сорти, які до запровадження ембарго ЄС у 2022 році купували нафтопереробні заводи на північному заході Європи, останнім часом розкуповують переробники в Індії та Китаї.
– Ціни на легкі арктичні сорти нафти з Росії були вищими за верхню межу цін (G7) через їхню преміальну якість, – повідомило одне з джерел, знайоме з угодами на індійському нафтовому ринку.
Однак Індія і Китай продемонстрували, що вони не готові приймати нафту, яка надходить з танкерів, що потрапили під санкції, і почали шукати заміну російській нафті.
Відсутність російських арктичних сортів нафти на ринку, ймовірно, призведе до зростання цін на флагманську американську нафту WTI, яка також є легкою, сказав один з трейдерів на азійському нафтовому ринку.
Індія скоротила закупівлю американської нафти після того, як кілька років тому почала викуповувати дешеві російські барелі з ринку, але джерело на одному з індійських нафтопереробних заводів повідомило, що його компанія розглядає можливість закупівлі більшої кількості американської нафти.
РФ без експорту та імпорту власної нафти
Як вказує Reuters, оскільки всі обсяги нафти з арктичних проєктів призначені для експорту, не існує жодної логістичної системи для її подачі в російську внутрішню нафтопровідну систему.
– Це означає, що якщо не буде покупців на ці сорти нафти, обсяги доведеться зберігати в плавучих сховищах, або Газпром нефть буде змушена скоротити видобуток на обох проектах, – сказали джерела інформагентства.
Одне з джерел повідомило, що, хоча існує можливість відправити частину поставок цих сортів морем на деякі нафтопереробні заводи на півдні Росії, це може бути дорогим і обмеженим за обсягами.
Хочете отримувати цікаві новини найпершими? Підписуйтесь на наш Telegram
Постачання нафти з Варандейського терміналу Лукойлу технічно можна було б відвантажувати безпосередньо з Варандейського терміналу прямо на міжнародні ринки. Однак вартість таких поставок буде вищою, і компанії потрібен час, щоб доставити в регіон запасні танкери, повідомило одне з джерел.