Шокуючі результати аудиту Тернопільської міськради. Ч.8. В освіті теж повний безлад, встановлено додаткових витрат на понад 40 мільйонів
Внаслідок не вжиття Тернопільською міською радою та її виконавчими органами заходів щодо залучення додаткових фінансових ресурсів з інших громад у вигляді міжбюджетних трансфертів на фінансування заходів з підготовки фахівців та робітничих кадрів для інших територіальних громад та регіонів, призвело до додаткового навантаження на бюджет Тернопільської міської територіальної громади та як наслідок додаткових видатків на понад 40 мільйонів гривень.
Наприкінці серпня 2024 року Державна аудиторська служба України завершила ревізію у Тернопільській міській раді, під час якої було зафіксовано численні факти порушень, що привели до загальних втрат місцевого бюджету на загальну суму 127 млн грн. Зокрема, про це повідомляло наше видання. Нині за результатами аудиту поліція розслідує кримінальне провадження №12024210000000374 від 21.08.2024 за ч.2 ст.367 КК України за фактами неналежного виконання своїх службових обов’язків посадовими особами Тернопільської міської ради.
У першій частині матеріалу щодо ревізії у Тернопільській міській раді ми охопили розділ зі звіту Держаудитслужби відносно інвестиційних угод. Аудитори вказали, що інвесторами у Тернополі забудовано понад 17 га землі в одних з найпривабливіших частинах міста, та за які в кращому випадку ними компенсовано земельний податок. Здебільшого приватні суб’єкти господарювання отримували комунальну землю в користування фактично задарма.
У другій частині розслідування йшлося про чисельні порушення при оренді комунальної землі та виділенні ділянок для релігійниї організацій, на яких зводяться багатоквартирні будинки.
Третю – приурочили пайовій участі у розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури, зокрема, розповіли про те, як Тернопільською міською радою було прийнято рішення щодо зменшення у 100 разів розміру пайового внеску всупереч норм закону.
Четверта частина стосувалася втрат бюджету на місцях розташування рекламних засобів.
У п’ятій частині ми розповіли про те, як невиконання орендарем ТОВ «Бонус Медікус» умов договорів оренди в частині сплати орендної плати та своєчасного повернення нерухомого майна призвело до не доотримання бюджетом Тернополя доходів на 11 мільйонів 529 тис. грн.
Шоста частина відкрила завісу порушень під час приватизації та продажу пам’яток архітектури за безцінь.
Текст узято зі Звіту Держаудитслужби
Головні розпорядники бюджетних коштів є одними із ключових учасників бюджетного процесу на всіх його стадіях. Їх компетенція, функції та бюджетні повноваження (права та обов’язки з управління бюджетними коштами) визначені на законодавчому рівні і проявляються на стадіях бюджетного процесу.
Функції головних розпорядників бюджетних коштів чітко визначено у статті 22 Бюджетного кодексу України, в тому числі щодо здійснення управління бюджетними коштами, забезпечення ефективного, результативного і цільового використання бюджетних коштів, організації та координації роботи розпорядників бюджетних коштів нижчого рівня та одержувачів бюджетних коштів у бюджетному процесі.
Саме належне виконання головними розпорядниками бюджетних коштів своїх функцій, має на меті забезпечити подолання соціально-економічних проблем, які необхідно вирішити (наприклад: дітям потрібно здобути якісну освіту; люди хворіють і їх потрібно лікувати; вулиці необхідно облаштовувати, тощо).
За період, що підлягав аудиту, в Тернопільській міській територіальній громаді свої функції виконувало 12 головних розпорядників бюджетних коштів, яким рішеннями про бюджет Тернопільської міської територіальної громади затверджувались бюджетні призначення.
Довідково: Тернопільська міська рада; Управління освіти і науки Тернопільської міської ради; Відділ охорони здоров’я та медичного забезпечення Тернопільської міської ради; Управління соціальної політики Тернопільської міської ради; Управління сім’ї, молодіжної політики та захисту дітей Тернопільської міської ради; Управління культури і мистецтв Тернопільської міської ради; Управління розвитку спорту та фізичної культури Тернопільської міської ради; Управління житлово-комунального господарства, благоустрою та екології Тернопільської міської ради; Управління транспортних мереж та зв’язку Тернопільської міської ради; Управління обліку та контролю за використанням комунального майна Тернопільської міської ради; Управління стратегічного розвитку міста Тернопільської міської ради; Фінансове управління Тернопільської міської ради.
Однак, результати проведеного аудиту та контрольних заходів засвідчили не належне виконання окремими головними розпорядниками бюджетних коштів своїх функцій, що не сприяло в повній мірі подоланню соціально-економічних проблем та призвело до неефективного та подекуди незаконного (безпідставного) використання бюджетних коштів в окремих галузях Тернопільської міської територіальної громади.
У ГАЛУЗІ ОСВІТИ І НАУКИ
Кожен мешканець села, міста чи селища має право на сучасну і якісну освіту. На сьогодні, під час освітньої реформи, створення Нової української школи та процесів децентралізації, питання забезпечення якості освіти одне з нагальних. Органи місцевого самоврядування у процесі реформи децентралізації отримали широкі повноваження для вирішення усіх місцевих питань. Водночас їм потрібно вирішити складні завдання та взяти на себе відповідальність за створення освітньої системи, здатної забезпечувати якість освіти та освітньої діяльності у підпорядкованих закладах освіти.
З огляду на передбачені законодавством повноваження місцевих органів управління освітою можна визначити основні напрями їх діяльності, реалізація яких забезпечить належну якість освіти на відповідній території.
Станом на момент проведення аудиту, на території Тернопільської міської територіальної громади діє 95 закладів освіти, які включені до мережі Управління освіти і науки Тернопільської міської ради.
Щороку, за рахунок коштів освітньої субвенції з державного бюджету та коштів бюджету Тернопільської міської територіальної громади на забезпечення освітнього процесу виділяються значні фінансові ресурси.
Так, за період, що підлягав аудиту, Управління освіти і науки Тернопільської міської ради профінансовано на загальну суму 5 837 192,76 тис. грн, з них на 2020 рік – 1 049 939,4 тис. грн, на 2021 рік 1 356 756,1 тис. грн, на 2022 рік 1 436 948,62 тис. грн, на 2023 рік 1 606 679,96 тис. грн, за І квартал 2024 року 386 868,67 тис. гривень.
Однак, проведеним аудитом встановлено ряд факторів, що негативно впливають або можуть вплинути на ефективність використання фінансових ресурсів та забезпечення надання якісних освітніх послуг населенню Тернопільської міської територіальної громади.
Одним із нагальних завдань, які стоять перед органами місцевого самоврядування України, є створення ефективної мережі закладів, що надають освітні послуги.
Органи місцевого самоврядування мають забезпечувати доступність дошкільної та загальної середньої освіти для всіх громадян, які проживають на відповідній території, та вживати заходів для забезпечення потреби у дошкільній та позашкільній освіті (стаття 66 Закону України «Про освіту»).
Територіальна доступність забезпечується шляхом формування та утримання мережі закладів освіти, у тому числі опорних, їхніх структурних підрозділів (філій), підвезення учнів та педагогічних працівників до закладів освіти й у зворотному напрямку, тощо.
Формування мережі закладів освіти є одним з основних факторів, що впливають на доступність освіти. Оптимізація закладів освіти, пониження ступеня завжди були проблемними питаннями для громади, однак такі заходи в окремих випадках є вкрай необхідними.
Формування мережі закладів освіти має враховувати:
– вимоги законодавства щодо створення закладів освіти; вимоги санітарного регламенту щодо підвезення;
– можливості організації підвезення;
– транспортну інфраструктуру;
– матеріально-технічну та кадрову спроможність закладу освіти з урахуванням прогнозу кількості дитячого населення на певній території, тенденцій розвитку громади, міграційних процесів тощо.
На дату проведення аудиту, освітні потреби м. Тернопіль забезпечують 47 закладів загальної середньої освіти, фінансування яких здійснювалось за рахунок коштів освітньої субвенції та за рахунок коштів міського бюджету.
В ході проведення аудиту встановлено, що середня наповнюваність учнів в класах закладів загальної середньої освіти складала:
в 2019-2020 навчальному році 27,9 учнів/клас (28 913 учнів/1028 класів).
в 2020-2021 навчальному році 28,4 учнів/клас (29 794 учнів/1050 класів).
в 2021-2022 навчальному році 28,4 учнів/клас (30 323 учнів/1067 класів).
в 2022-2023 навчальному році 28,6 учнів/клас (30590 учнів/1070 класів).
в 2023-2024 навчальному році 27,9 учні / клас (29 834 учнів/1070 класів).
Довідково: Відповідно постанови Кабінету Міністрів України від 27.12.2017 №1088, розрахункова наповнюваність для учнів, які здобувають загальну середню освіту у загальноосвітніх навчальних закладах на 2019 рік становить: для бюджетів міст обласного значення обласних центрів – 27.
Однак, проведеним аудитом встановлено, що в окремих закладах освіти Тернопільської міської територіальної громади окремі класи взагалі були відсутні (наповнюваність складала 0 учнів).
Наприклад, на 2022/2023 навчальний рік у Курівецькій ЗОШ І-ІІ ступеня взагалі не наповненими були другий, третій п’ятий та сьомі класи, у Кобзарівській ЗОШ І-ІІІ ступеня шостий, сьомий та восьмий класи, у Чернихівській ЗОШ І-ІІІ ступенів третій, четвертий та сьомий класи.
Аналогічна ситуація спостерігалась й в інших навчальних періодах.
При цьому, середня вартість навчання одного учня у вказаних закладах освіти була найвищою серед закладів освіти Тернопільської міської територіальної громади.
Для прикладу, у 2023 році, у Кобзарівській ЗОШ середня вартість навчання одного учня на рік складала 64,88 тис. грн, у Курівецькій ЗОШ 56,83 тис. грн, у Чернихівській ЗОШ 46,78 тис гривень.
Для порівняння, найменші витрати на одного учня у 2023 році були в Тернопільській ЗОШ І-ІІІ ступенів №24 в сумі 21,15 тис. грн, що більш ніж в двічі менше ніж у Кобзарівській, Курівецькій, Чернихівській.
Наведений аналіз свідчать, що необхідність оптимізації шкільної мережі викликано високою вартістю навчання одного учня в школах у сільській місцевості та вкрай низькою заповнюваністю класів, яка щороку зменшується.
Так, для прикладу в Чернихівській ЗОШ І-ІІІ ступенів щорічно функціонували 10 та 11 класи з вкрай низькою кількістю учнів, яка щороку зменшувалась.
З наведеного видно, що наповнюваність 10 та 11 класів в Чернихівській ЗОШ І-ІІІ ступенів має нестабільну тенденцію до зменшення, а тому існують усі передумови для реорганізації вказаного закладу освіти, шляхом пониження Чернихівській ЗОШ І-ІІІ ступенів до І-ІІ.
Проведення реорганізації вказаного закладу освіти надасть можливість забезпечити економію бюджетних коштів лише на 2024-2025 навчальний рік розрахунково на суму 532,23 тис. гривень.
Також, для прикладу можна привести ситуацію яка складається в Кобзарівській ЗОШ І-ІІ ступенів де станом на 01.09.2019 року навчалось 56 учнів, а вже станом на 01.01.2023 -43.
Така ситуація може призвести до того, що вказаний заклад освіти з 2025 року втратить можливість фінансуватись за рахунок коштів освітньої субвенції з державного бюджету та стане тягарем для бюджету Тернопільської міської територіальної громади.
Довідково: Відповідно до пункту 10 Порядку та умови надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 № 6 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 5 березня 2024 № 245), з 1 вересня 2025 за рахунок субвенції не здійснюватиметься фінансування закладів загальної середньої освіти (крім закладів початкової школи), кількість учнів у яких становить менше 45 осіб.
Саме реорганізація Кобзарівської ЗОШ І-ІІ ступенів до рівня початкової школи та забезпечення організації підвезення учнів 5-9 класів та педагогічних працівників до Чернихівської ЗОШ І-ІІІ ступенів забезпечить розрахунково щорічну економію бюджетних коштів Тернопільської міської територіальної громади щонайменше в сумі 1 467,42 тис. гривень.
Слід зазначити, що проектна потужність будівлі Чернихівської ЗОШ І-ІІІ ступенів ТМР становить 340 учнів та дозволяє прийняти учнів 5-9 класів Кобзарівській ЗОШ І-ІІ. При цьому, село Кобзарівка знаходиться на відстані 4,1 км від села Чернихів, а розрахункова вартість підвезення учнів 5-9 класів та педагогічних працівників до Чернихівської ЗОШ І-ІІІ становитиме лише 37,1 тис. грн на рік.
Також, в ході проведення аудиту встановлено, що аналогічна ситуація складається із закладами позашкільної освіти.
За період, що підлягав аудиту, в мережі Управління освіти і науки Тернопільської міської ради перебувало 4 позашкільних закладів освіти.
При цьому, однією із проблем Тернопільської міської територіальної громади є функціонування позашкільних закладів освіти з малою наповнюваністю навчальних груп та дублюванням між собою функцій, утримання яких потребує додаткового фінансового ресурсу.
Так, для прикладу, в одному приміщені у м. Тернопіль по вул. Грушевського, 2а розміщено 2 заклади позашкільної освіти.
Один з найбільших позашкільних комунальних закладів Тернопільської міської ради «Центр творчості дітей та юнацтва», який станом на 01.09.2023 року налічував 166 груп, де займалося 2223 дітей та комунальний заклад Тернопільської міської ради «Дитяча хорова школа «Зоринка» імені Ізидора Доскоча», в якому створено 29 гуртків та навчається 305 дітей.
При цьому, в комунальному закладі Тернопільської міської ради «Центр творчості дітей та юнацтва» 92 гуртки здійснювали музично-естетичного виховання, в яких займалося 1183 дитини. Одночасно, комунальний заклад «Зоринка» також надавав аналогічні освітні послуги.
З наведеного видно, що наявність двох закладів позашкільної освіти, які розташовані в одному приміщені та надають ідентичні послуги населенню не сприяє ефективному використанню бюджетних коштів та призводить до додаткового навантаження на бюджет Тернопільської міської територіальної громади.
Реорганізація вказаних навчальних закладів шляхом їх злиття надала б можливість забезпечити економію бюджетних коштів за досліджуваний період, які витрачено на утримання керівного складу та господарського персоналу КЗ «Зоринки» в сумі – 2 913,91 тис. гривень.
Також, одним із факторів, що негативно впливав на ефективне використання коштів Тернопільської міської територіальної громади, є введення до штатних розписів навчальних закладів посад працівників, які не передбачені Типовими штатними нормативами закладів загальної середньої освіти, затвердженими наказом Міністерства освіти і науки України від 06.12.2010 № 1205 «Про затвердження Типових штатних нормативів закладів загальної середньої освіти».
Для прикладу, рішенням сесії Тернопільської міської ради «Про затвердження статуту» від 28.07.2023 №8/28/112 затверджено статут Тернопільського академічного ліцей «Українська гімназія» ім. І.Франка та дозволено директору цього закладу додатково ввести в штатний розпис одну ставку інженера-електроніка, 0,5 ставки практичного психолога, 0,5 ставки секретаря та одну ставку помічника директора з господарської частини в межах затвердженого кошторису. Крім того, рішенням сесії Тернопільської міської ради від 28.07.2023 №8/28/29, доручено Управлінню освіти і науки ТМР внести в штатний розпис Тернопільський академічний ліцей «Українська гімназія» ім. І. Франка ТМР посади радника директора з посадовим окладом, доплатами та надбавками директора закладу.
Аналогічно, відповідно до рішення Тернопільської міської ради від 21.10.2016 №7/12/156 «Про затвердження додаткових ставок навчальним закладом», в штатних розписах Тернопільської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 24 Тернопільської міської ради затверджено понаднормативну чисельність заступників директора в кількості 1,5 ставки.
Як наслідок, непродуктивні витрати щодо утримання додаткових та понаднормативних посад, склали 1 485,15 тис. гривень.
Отже, внаслідок не вжиття Тернопільською міською радою та Управлінням освіти та науки Тернопільської міської ради своєчасних заходів щодо оптимізації мережі закладів освіти та допущення перевищення нормативів штатної чисельності працівників, призводить до додаткового навантаження на міський бюджет у сумі 4 399,06 тис. грн, а прийняття рішення щодо реорганізації загальноосвітніх навчальних закладів забезпечить щорічну економію бюджетних коштів розрахунково у сумі 1 999,65 тис. гривень.
Також, проведеним дослідженням встановлено, що наявна ситуація, яка склалася при підготовці кваліфікованих робітників та молодших спеціалістів для замовників робітничих кадрів з інших регіонів та інших територіальних громад закладами професійно-технічної освіти Тернопільської міської ради, призводить до додаткового навантаження на бюджет Тернопільської міської територіальної громади.
Так, за період, що підлягав дослідженню, з бюджету Тенопільської міської територіальної громади здійснювалися видатки на професійну (професійно-технічну) освіту (на оплату послуг з підготовки кадрів на умовах регіонального замовлення у закладах професійної (професійно-технічної) освіти та інших закладах освіти комунальної власності).
У 2020-2023 роках та протягом січня-березня 2024 року в Тернопільській міській територіальній громаді (далі Тернопільська громада, Тернопільське ОТГ) підготовку робітничих кадрів проводили 6 професійно-технічних закладів професійної освіти та Галицький фаховий коледж імені В’ячеслава Чорновола, що підпорядковані Управлінню освіти і науки Тернопільської міської ради.
На фінансування бюджетних програм, спрямованих на забезпечення надання професійної освіти, впродовж досліджуваного періоду з бюджету Тернопільської міської територіальної громади використано 746 074,24 тис. гривень.
Відповідно підпункт «е» пункту 2 частини першої статті 89 Бюджетного кодексу України визначено, що видатки на професійну (професійно-технічну) освіту здійснюються з бюджетів міських територіальних громад з адміністративним центром у місті обласного значення обласному центрі (на оплату послуг з підготовки кадрів на умовах регіонального замовлення у закладах професійної (професійно-технічної) освіти та інших закладах освіти державної та/або комунальної власності, які розташовані на території зазначених територіальних громад).
Довідково: Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14.12.2016 № 994-p схвалені методичні рекомендацій щодо формування та розміщення регіонального замовлення на підготовку фахівців та робітних кадрів» (далі Методичні рекомендації). Згідно з п. 2 цього Розпорядження щорічне формування та розміщення регіонального замовлення на підготовку фахівців та робітничих кадрів місцевим органам виконавчої влади та місцевого самоврядування рекомендовано здійснювати з урахуванням Методичних рекомендацій. Відповідно до Методичних рекомендацій критеріями формування та розміщення регіонального замовлення є: задоволення потреб регіону у кваліфікованих кадрах з урахуванням прогнозних показників; вартість послуг з підготовки одного кваліфікованого робітника за кошти, у тому числі, обласних бюджетів. Регіональне замовлення на плановий рік затверджується у розрізі закладів освіти, обсягів прийому та випуску фахівців та робітничих кадрів, освітньо-кваліфікаційних рівнів професійної (професійно-технічної) освіти (освітньо-професійного ступеня фахової передвищої освіти, освітнього ступеня вищої освіти), професій (галузей знань та спеціальностей).
За період, що підлягав аудиту, формування регіонального замовлення проводилось на підставі поданих до Управління освіти та науки Тернопільської міської ради, закладами професійно-технічної освіти, пропозицій до проекту регіонального замовлення на рік, у межах ліцензійних обсягів, а також укладених з роботодавцями договорів.
Довідково: Підставою для формування регіонального замовлення на підготовку робітничих кадрів є двосторонній договір про надання освітніх послуг, укладений між професійно-технічним навчальним закладом і замовником (такий договір є підставою також і для укладання багатостороннього договору для забезпечення першим робочим місцем випускника).
В свою чергу, Управління освіти і науки Тернопільської міської ради визначало зведені проектні обсяги регіонального замовлення та подавало їх Тернопільській міській раді для включення до проекту рішення про затвердження міського бюджету на плановий рік.
Обсяги регіонального замовлення на підготовку кваліфікаційних робітників та молодших спеціалістів на відповідні навчальні роки затверджувались рішеннями виконавчого комітету Тернопільської міської ради, а саме:
на 2020/2021 навчальний рік 1390 учнів;
на 2021/2022 навчальний рік 1079 учнів;
на 2022/2023 навчальний рік 977 учнів.
За результатами аналізу укладених двосторонніх договорів про надання освітніх послуг у сфері професійно-технічної освіти, які укладено між закладами професійно-технічної освіти Тернопільської міської ради і замовниками робітничих кадрів встановлено, що за період аудиту укладались договори з замовниками, які здійснюють свою діяльність за межами Тернопільської області та за межами Тернопільської міської територіальної громади.
Тобто, вже на стадії формування регіонального замовлення, яке фінансується коштом міського бюджету, забезпечується потреба в кваліфікованих робітничих кадрах інших регіонів та інших територіальних громад Тернопільської області.
Наприклад, державний навчальний заклад «Тернопільський центр професійно-технічної освіт» укладав договори з підприємствами Львівської, Івано-Франківської, Хмельницької, Полтавської, Волинської, Херсонської, Вінницької, Одеської, Запорізької, Закарпатської, Миколаївської областей, а Тернопільське вище професійне училище №4 імені Михайла Паращука, укладало договори з замовниками робітничих кадрів, які розташовані та здійснюють свою діяльність в інших територіальних громадах Тернопільської області, на підготовку 111 учнів, що становить 73% від прийнятих на навчання учнів.
Аналогічна ситуація спостерігалась і по іншим навчальним закладам.
Однак, проведеним аудитом встановлено, що за період дослідження, міжбюджетні трансферти з обласного бюджету, бюджетів територіальних громад Тернопільської області та інших регіонів, до бюджету Тернопільської міської територіальної громади не надходили.
При цьому, за період дослідження, Тернопільська міська рада та її виконавчі органи звернень про виділення таких коштів з інших бюджетів не направляли та відповідні договори про передачу коштів у вигляді міжбюджетних трансфертів згідно статті 101 Бюджетного кодексу України з іншими органами місцевого самоврядування не укладали.
Крім того, під час проведення аудиту, Тернопільською обласною радою повідомлено про те, що протягом 2020-2023 років від Тернопільської міської ради звернення про можливе виділення коштів з обласного бюджету відповідним закладам (професійно-технічної) освіти на підготовку робітничих кадрів не надходило.
Варто зауважити, що згідно пункту 20-1 розділу VI Прикінцевих та перехідних положень Бюджетного кодексу України визначено, що з обласних бюджетів можуть здійснюватися видатки, визначені підпунктом «е» пункту 2 частини першої статті 89 цього Кодексу, у частині підготовки кадрів на умовах регіонального замовлення для потреб усієї області.
Також, пунктом 20-1 розділу VI Прикінцевих та перехідних положень Бюджетного кодексу України визначено, що за зверненням міської ради міської територіальної громади з адміністративним центром у місті обласного значення обласному центрі обласна рада приймає рішення про передачу коштів на здійснення таких видатків міській раді міської територіальної громади з адміністративним центром у місті обласного значення обласному центрі та затверджує в обласному бюджеті обсяги міжбюджетних трансфертів з обласного бюджету бюджету міської територіальної громади з адміністративним центром у місті обласного значення обласному центрі. При цьому обсяги зазначених міжбюджетних трансфертів визначаються за формулою, яка затверджується відповідною обласною радою в додатку до рішення про обласний бюджет.
За інформацією професійно-технічних закладів Тернопільської міської ради, упродовж 2020-2023 років ними забезпечено навчання 946 учнів з інших областей та інших територіальних громад Тернопільської області.
При цьому, видатки на підготовку вказаних учнів, з бюджету Тернопільської міської територіальної громади (без врахування освітньої субвенції), склали 40 126,54 тис. гривень.
Отже, внаслідок не вжиття Тернопільською міською радою та її виконавчими органами заходів щодо залучення додаткових фінансових ресурсів з інших громад у вигляді міжбюджетних трансфертів на фінансування заходів з підготовки фахівців та робітничих кадрів для інших територіальних громад та регіонів, призвело до додаткового навантаження на бюджет Тернопільської міської територіальної громади та як наслідок додаткових видатків в сумі 40 126,54 тис. гривень.

Діліться у соцмережах: