Шокуючі результати аудиту Тернопільської міськради. Ч.9. Через несвоєчасну реорганізацію дитячої лікарні місто втратило 23 мільйона
Несвоєчасне вжиття Тернопільською міською радою заходів щодо оптимізації мережі закладів охорони здоров’я призвело до додаткового навантаження на бюджет громади в сумі 23 мільйонів гривень.
Наприкінці серпня 2024 року Державна аудиторська служба України завершила ревізію у Тернопільській міській раді, під час якої було зафіксовано численні факти порушень, що привели до загальних втрат місцевого бюджету на загальну суму 127 млн грн. Зокрема, про це повідомляло наше видання. Нині за результатами аудиту поліція розслідує кримінальне провадження №12024210000000374 від 21.08.2024 за ч.2 ст.367 КК України за фактами неналежного виконання своїх службових обов’язків посадовими особами Тернопільської міської ради.
У першій частині матеріалу щодо ревізії у Тернопільській міській раді ми охопили розділ зі звіту Держаудитслужби відносно інвестиційних угод. Аудитори вказали, що інвесторами у Тернополі забудовано понад 17 га землі в одних з найпривабливіших частинах міста, та за які в кращому випадку ними компенсовано земельний податок. Здебільшого приватні суб’єкти господарювання отримували комунальну землю в користування фактично задарма.
У другій частині розслідування йшлося про чисельні порушення при оренді комунальної землі та виділенні ділянок для релігійниї організацій, на яких зводяться багатоквартирні будинки.
Третю – приурочили пайовій участі у розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури, зокрема, розповіли про те, як Тернопільською міською радою було прийнято рішення щодо зменшення у 100 разів розміру пайового внеску всупереч норм закону.
Четверта частина стосувалася втрат бюджету на місцях розташування рекламних засобів.
У п’ятій частині ми розповіли про те, як невиконання орендарем ТОВ «Бонус Медікус» умов договорів оренди в частині сплати орендної плати та своєчасного повернення нерухомого майна призвело до не доотримання бюджетом Тернополя доходів на 11 мільйонів 529 тис. грн.
Шоста частина відкрила завісу порушень під час приватизації та продажу пам’яток архітектури за безцінь.
Восьма охопила сферу освіти, а саме: не вжиття Тернопільською міською радою та її виконавчими органами заходів щодо залучення додаткових фінансових ресурсів з інших громад у вигляді міжбюджетних трансфертів на фінансування заходів з підготовки фахівців та робітничих кадрів для інших територіальних громад та регіонів, що призвело до додаткового навантаження на бюджет Тернопільської міської територіальної громади та як наслідок додаткових видатків на понад 40 мільйонів гривень.
Текст узято зі Звіту Держаудитслужби
Головні розпорядники бюджетних коштів є одними із ключових учасників бюджетного процесу на всіх його стадіях. Їх компетенція, функції та бюджетні повноваження (права та обов’язки з управління бюджетними коштами) визначені на законодавчому рівні і проявляються на стадіях бюджетного процесу.
Функції головних розпорядників бюджетних коштів чітко визначено у статті 22 Бюджетного кодексу України, в тому числі щодо здійснення управління бюджетними коштами, забезпечення ефективного, результативного і цільового використання бюджетних коштів, організації та координації роботи розпорядників бюджетних коштів нижчого рівня та одержувачів бюджетних коштів у бюджетному процесі.
Саме належне виконання головними розпорядниками бюджетних коштів своїх функцій, має на меті забезпечити подолання соціально-економічних проблем, які необхідно вирішити (наприклад: дітям потрібно здобути якісну освіту; люди хворіють і їх потрібно лікувати; вулиці необхідно облаштовувати, тощо).
За період, що підлягав аудиту, в Тернопільській міській територіальній громаді свої функції виконувало 12 головних розпорядників бюджетних коштів, яким рішеннями про бюджет Тернопільської міської територіальної громади затверджувались бюджетні призначення.
Довідково: Тернопільська міська рада; Управління освіти і науки Тернопільської міської ради; Відділ охорони здоров’я та медичного забезпечення Тернопільської міської ради; Управління соціальної політики Тернопільської міської ради; Управління сім’ї, молодіжної політики та захисту дітей Тернопільської міської ради; Управління культури і мистецтв Тернопільської міської ради; Управління розвитку спорту та фізичної культури Тернопільської міської ради; Управління житлово-комунального господарства, благоустрою та екології Тернопільської міської ради; Управління транспортних мереж та зв’язку Тернопільської міської ради; Управління обліку та контролю за використанням комунального майна Тернопільської міської ради; Управління стратегічного розвитку міста Тернопільської міської ради; Фінансове управління Тернопільської міської ради.
Однак, результати проведеного аудиту та контрольних заходів засвідчили не належне виконання окремими головними розпорядниками бюджетних коштів своїх функцій, що не сприяло в повній мірі подоланню соціально-економічних проблем та призвело до неефективного та подекуди незаконного (безпідставного) використання бюджетних коштів в окремих галузях Тернопільської міської територіальної громади.
У ГАЛУЗІ ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я
На рівні територіальних громад системи охорони здоров’я концентруються навколо жителів громади, де всі структурні елементи системи охорони здоров’я в цілому взаємодіють один з одним. Потреби жителів громади у охороні здоров’я є рушійним чинником у розвитку мережі закладів охорони здоров’я на території громади як підсистеми усієї системи охорони здоров’я.
Управління системою охорони здоров’я формує її здатність реагувати на різноманітні добре задокументовані виклики, з якими сьогодні стикаються системи охорони здоров’я.
В умовах адміністративної реформи (децентралізації) та реформ, які проводяться в секторі охорони здоров’я в Україні, заклади охорони здоров’я змінили організаційно-правову форму з бюджетних організацій до комунальних некомерційних підприємств.
Оптимізація лікарняної мережі в рамках реформи охорони здоров’я на основі впровадження кластерного підходу з концентрацією спеціалізованої медичної допомоги в кластерних лікарнях вимагає значних змін в організації медичної допомоги на території громади.
У зв’язку з цим, поряд з визначенням потреби в різних видах медичної допомоги, необхідне розуміння, які види медичної допомоги надаються на території громади та якими закладами охорони здоров’я, у яких випадках пацієнти мають бути перенаправлені до спеціалізованих лікарень і як органи місцевого самоврядування можуть забезпечити їх доступність мешканцям громади.
За період, що підлягав аудиту, управління у галузі охорони здоров’я Тернопільської міської територіальної громади здійснювалось відділом охорони здоров’я та медичного забезпечення Тернопільської міської ради.
У галузі охорони здоров’я міста функціонувало 8 комунальних некомерційних підприємств закладів охорони здоров’я, які надають спеціалізовану медичну допомогу на первинному та вторинному рівні по Програмі медичних гарантій.
За період, що підлягав аудиту, на фінансування заходів у сфері охорони здоров’я Відділу охорони здоров’я та медичного забезпечення Тернопільської міської ради з бюджету Тернопільської міської територіальної громади було виділено 647 523, 28 гривень.
Однак, проведеним аудитом встановлено фактори, які негативно впливали на організацію роботи закладів охорони здоров’я, що стало наслідком додаткового навантаження на бюджет Тернопільської міської територіальної громади.
На прикладі наведемо ситуацію, яка склалася у комунальному некомерційному підприємстві «Тернопільська міська дитяча комунальна лікарня».
Під час аудиту встановлено, що у 2023 роцч за рахунок бюджету Тернопільської міської територіальної громади КНП «Тернопільська міська дитяча комунальна лікарня» додатково виділено кошти в сумі 23 011,2 тис. грн на оплату праці працівників, яка, відповідно до Програми державних гарантій медичного обслуговування населення, має оплачуватись з Державного бюджету країни через Національну службу здоров’я України на підставі укладених договорів із закладом охорони здоров’я.
Підставою спрямування коштів з місцевого бюджету посприяв той факт, що у 2023 році в комунального некомерційного підприємства «Тернопільська міська дитяча комунальна лікарня» значно зменшилися надходження від Національної служби здоров’я України за програмами медичних гарантій, а саме з 201 586,4 тис. грн у 2022 році до 130 570,0 тис. грн у 2023 році.
Причиною такого недофінансування стало не укладання договорів про медичне обслуговування населення між Національної служби здоров’я України та комунальним некомерційним підприємством «Тернопільська міська дитяча комунальна лікарня» за 9 пакетами медичних послуг та зменшення обсягів медичних послуг за 4 пакетами.
За інформацією Національної служби здоров’я України (далі НСЗУ), причиною такого недофінансування стала відсутність на законодавчому рівні у 2023 році окремих пакетів медичних послуг, а саме: «Медична реабілітація дорослих та дітей від трьох років з ураженням опорно-рухового апарату», «Медична реабілітація дорослих та дітей від трьох років з ураженням нервової системи» та «Стаціонарна медична допомога пацієнтам з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2».
На зменшення запланованої вартості по пакетах медичних послуг «Профілактика, діагностика, спостереження, лікування та реабілітація пацієнтів в амбулаторних умовах», «Медична реабілітація немовлят, які народилися передчасно та/або хворими, протягом перших трьох років життя», «Мобільна паліативна медична допомога дорослим і дітям», «Лікування та супровід дорослих і дітей з гематологічними та онкогематологічними захворюваннями в амбулаторних та стаціонарних умовах» вплинуло як зменшення середньомісячної кількості медичних послуг у розрахунковому періоді, так і застосування коригувальних коефіцієнтів.
НСЗУ повідомлено, що причиною не укладення договору за окремими напрямками, є те, що Тернопільською обласною військовою адміністрацією не включено КНП «Тернопільська міська дитяча комунальна лікарня» до переліку закладів охорони здоров’я, як такий, що готовий надавати медичну допомогу.
Під час аудиту, встановлено, що причиною не включення КНП «Тернопільська міська дитяча комунальна лікарня» до вищезазначеного переліку, стало те, що Тернопільською обласною військовою адміністрацією при визначенні закладів охорони здоров’я враховувалися нові виклики та можливі загрози, пов’язані із збройною агресією російської федерації проти України.
Тому, закладом охорони здоров’я, який буде надавати медичні послуги дітям у 2023 році було визначено комунальне некомерційне підприємство «Тернопільська обласна дитяча клінічна лікарня» Тернопільської обласної ради, як багатопрофільний заклад охорони здоров’я, що надає найширший спектр медичних послуг дитячому населенню області.
Довідково: Варто зауважити, що на початку липня 2022 року Верховна рада ухвалила закон № 2347 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення надання медичної допомоги», яким було запущено наступний етап медичної реформи формування спроможної мережі лікарень.
На виконання вимог цього Закону було прийнято постанову Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2023 р. № 174 «Деякі питання організації спроможної мережі закладів охорони здоров’я».
Кожна область стала окремим госпітальним округом, який своєю чергою поділяється на кластери. У межах одного госпітального округу лікарні розділені на надкластерні, кластерні та загальні. Загалом реформа передбачає, що найпростіші захворювання лікуватимуться якомога ближче до пацієнта, в загальних лікарнях. У разі складніших проблем зі здоров’ям пацієнт потраплятиме у кластерні та надкластерні лікарні, які надаватимуть високоспеціалізовані послуги.
Крім цього, розпорядженням начальника Тернопільської обласної військової адміністрації від 434/01.02-01 від 05.08.2023 «Про затвердження переліку закладів спроможної мережі закладів охорони здоров’я Тернопільського госпітального округу» рекомендовано Тернопільській міській раді привести у відповідність до вимог чинного законодавства правовий статус закладів охорони здоров’я та приєднати комунальне некомерційне підприємство «Тернопільська міська дитяча комунальна лікарня» до комунального некомерційного підприємства «Тернопільська комунальна міська лікарня № 2».
Натомість, рішення про реорганізацію вказаного закладу охорони здоров’я Тернопільська міська рада спромоглася прийняти лише 03.11.2023 року, а приєднати вказаний заклад охорони здоров’я до комунального некомерційного підприємства «Тернопільська комунальна міська лікарня № 2» лише в травні 2024 року.
Отже, внаслідок несвоєчасного вжиття Тернопільською міською радою та її виконавчими органами заходів щодо оптимізації мережі закладів охорони здоров’я призвело до додаткового навантаження на бюджет громади в сумі 23 011,2 тис. гривень.
У наступній частині ми розглянемо галузь Житлово-комунального господарства.

Діліться у соцмережах: