На озброєнні 37-ї окремої бригади морської піхоти стоять тактичні панцирні позашляховики Oshkosh M-ATV — американські бронеавтомобілі, які розробило Міністерство оборони США на основі досвіду війн в Афганістані та в Іраку.
Одна з головних особливостей цієї бойової броньованої машини — посилений протимінний захист класу MRAP (Mine Resistant Ambush Protected). Він покликаний зберегти життя екіпажу та десанту в разі підриву на протитранспортній міні чи саморобному вибуховому пристрої, а також у разі потрапляння в засідку та обстрілу важким піхотним озброєнням.
Про вірних панцерних помічників розповіли морпіхи 37-ї окремої бригади морської піхоти, які боронять Новопавлівський напрямок.
Надійно захищений і максимально швидкий
— Чудова машина, чесно. З приводу броні питань немає. Тобто вона заїжджає, виїжджає. Хороша машина. Щодо ходової видержує все практично. Тобто по таких ямах їздить — й у нас ні разу не було питань, щоб ми ходову робили. Пошкодження тільки від прильотів більше, — розповідає морпіх з позивним «Крава».
Окрім потужного бронезахисту та надійної ходової частини ББМ Oshkosh має також потужний дизельний двигун Caterpillar C7 об’ємом 7 200 кубічних сантиметрів, та посилену витривалу трансмісію Allison 3500SP.
Завдяки ним бронемашина може впевнено долати складне бездоріжжя, а по шосе розганятися максимально до 105‒108 км/год, що приблизно відповідає і навіть перевищує заявлені американцями заводські характеристики — 65 миль/год. Розхід палива при цьому, як на броньовану машину вагою близько 12 тонн, доволі помірний.
— У спокійному режимі по трасі десь 35 літрів на 100 кілометрів. А так як я їздив там, то в мене виходило на 70 кілометрів 60 літрів, — розповідає «Крава», маючи на увазі під «там» фронтове бездоріжжя. Там, безпосередньо на лінії бойового зіткнення, надійний Oshkosh багато разів рятував бійцям життя.
На «Ошкоші» — вся логістика на «передок»
— Переважно завозимо людей на позиції. Міняємо там розрахунки, проводимо заміну людей, забираємо «трьохсотих». Їздимо кожен день по два-три виїзди за день. Доставляємо піхоту, розрахунки на позиції. Підвозимо БК, провізію, — розповідає «Крава» про бойову роботу «Ошкоша».
На «Ошкоші», наголошує водій, у більшості випадків тримається все логістичне постачання передових позицій, адже цей броньовичок вдало поєднує високий рівень захисту з великою вантажопідйомністю, швидкістю та маневреністю.
— У деяких випадках було таке, що використовують «квадрики», тому що вони маленькі, — каже морпіх, маючи на увазі квадроцикли, якими теж інколи здійснюється забезпечення передових позицій. — На них швидше можна проскочити. Але, здебільшого, все на «Ошкошах», — наголошує він.
Морпіх задоволений автопанцерником, адже не було випадку, коли б техніка підвела. Навіть після влучання ворожих боєприпасів, підбитим і важкопораненим Oshkosh витягував бійців з самісінького пекла.
Понад 60 бойових виїздів: до адреналіну звикаєш
Спроєктований на заміну M1114 HMMWV — знаменитому «Хаммеру» — Oshkosh значно перевершив свого заслуженого попередника. Суттєво більший і важчий він став також надійнішим,
— Хороша машина, витримує багато. Багато хлопців вивезла. У цілому десь близько 60 виїздів, напевно, маю — перестав рахувати десь після перших десяти, — пригадує «Крава».
Він розповідає, що до небезпеки під час бойового завдання звикаєш і перед наступною поїздкою відчуваєш не лише страх, але й певний бравий кураж й адреналіновий азарт — такі сильні, що аж хочеш швидше поїхати і повернутися.
— Звикається, що адреналін постійно, — і хочеться поїхати. Ти раз спробував, і далі воно тебе тягне — хочеться повернутись туди, за новою дозою адреналіну. Декілька разів потрапив під обстріл, це неприємно і трохи страшнувато, але що зробиш, — каже військовий водій.
FPV-дрони «Ошкошу» не страшні
Від ураження ворожими боєприпасами екіпаж і десант «Ошкоша» надійно захищені не лише американською композитною бронею із рівнем захисту MRAP, але й місцевим українськими вдосконаленням — грубою рибальською сіттю, натягнутою на встановлений на кузов ББМ каркас.
— Дрони ця машина, в принципі, завдяки капсулі добре витримує — вона дронів не сильно боїться. Звичайні FPV — не страшно. Був досвід, що прилітали «ефпівішки», і в цілому, навіть не сильно в машині ти це відчуваєш. Просто чуєш невеликий вибух — і все, а машина далі продовжує рух, — каже «Крава».
Найбільше, що загрожує екіпажу та десанту в разі влучання FPV-дрона спочатку в сітку на каркасі, а за нею в броню — це контузія. У разі ж використання активних тактичних навушників, призначених для захисту слуху від вибухів, можна запобігти і цій акубаротравмі.
— У цій моделі «Ошкоша» я не сказав би, що є мінуси. На свій рік — а ця машина була придумана, здається, у 2008 році — то на той момент їй узагалі, напевно, рівних не було. А зараз технології йдуть уперед, з’явилися дрони… Але вона витримує, більшу частину вона витримує, — завершує «Крава» схвальну характеристику ББМ Oshkosh.
«Ошкош» — надійний усюди
До України «Ошкоші», які нині стоять на озброєнні 37-ї окремої бригади морської піхоти, прибули після використання у пустельній місцевості. Бійці припускають, що це міг бути Афганістан або Ірак, де проводили військові операції збройні сили США.
— Коли «Ошкоші» тільки приїхали, вони ще були пофарбовані в колір «койот» і з цих броньовиків навіть пісок сипався — ми знаходили пісок в салонах, вимітали його звідти, — посміхається морпіх з позивним «Будулай».
Піску вдалося швидко позбутися, натомість самі вже перефарбовані й обтягнуті сітками як додатковим захистом впевнено продовжили службу в нових для них кліматичних умовах України.
Як показав бойовий досвід застосування ББМ Oshkosh у 37-й окремій бригаді морської піхоти, ці американські автоброньовики долають грузькі українські чорноземи, багно бездоріжжя та вибоїни розбитих важкою технікою доріг так само впевнено, як пустельні простори країн Сходу.
Фото автора